logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
poniedziałek, 4 października 2010

Jedz zdrowo na surowo!

autor: Aga Starzyńska

Jedzenie na surowo, inaczej witarianizm, oznacza spożywanie warzyw, owoców, nasion, orzechów, ziół oraz produktów zwierzęcych w naturalnej i nieprzetworzonej formie lub po podgrzaniu w temperaturze nie przekraczającej 47°C. Żywność każdego witarianina powinna być pozbawiona konserwantów, sztucznych barwników oraz od żywności sztucznie nawożonej i genetycznie modyfikowanej. Witarianin stroni od chemicznych środków przeciwbólowych, wszelkich lekarstw farmakologicznych, tytoniu, alkoholu i kofeiny.

 
dieta surowa warzywa
 
Trochę historii
 
W 1930 roku przeprowadzono badania w Szwajcarskim Instytucie Chemii Klinicznej pod kierunkiem Dr Paul Kouchakoff, które miały dotyczyć wpływu żywności gotowanej i surowej na układ immunologiczny. Stwierdzono, że jeśli człowiek spożywa gotowaną żywność, jego krew reaguje natychmiast poprzez zwiększenie liczby białych krwinek. Jest to zjawisko znane jako "leukocytoza pokarmowa", i oznacza wzrost liczby leukocytów (białych krwinek).
 
Od zawsze leukocytozę pokarmową obserwowano po posiłku, uznano to jednak za normalną reakcję na jedzenie. Nikt nie wiedział dlaczego liczba białych krwinek wzrasta po jedzeniu, ponieważ podobne reakcje wzrostu białych krwinek występują podczas zakażenia organizmu lub wpływu toksycznych substancji. Dr. Kouchakoff przetestował wodę, sól, warzywa, orzechy, miód, surowe jajka, surowe mleko, surowe ryby, surowe mięso, masło i kwaśne mleko. Wszystkie te produkty nie ugotowane i nie podgrzane powyżej 47°C nie powodowały wzrostu białych krwinek w organizmie. Jednak ta sama żywność po obróbce termicznej spowodowała negatywną reakcję we krwi, czyli leukocytozę.
 
Dr Paul Kouchakoff odkrył także, że jeśli twój posiłek składa się z przynajmniej 51% gotowanej żywności to twoje ciało także reaguje na niego wzrostem stężenia białych krwinek. Gotowane potrawy lub podgrzane powyżej 47°C zmieniają swoją strukturę molekularną, tracą enzymy, witaminy, makro i mikroelementy.
 
Jedną z pierwszych promotorek w 1968 roku w USA była Dr Ann Wigmore. Autorka wielu książek i publikacji, założycielka -”The Ann Wigmore Natural Health Institut” i współzałożycielka - „Hippocrates Health Institute” . Była promotorką picia soku z młodych pędów traw. Kładła duży nacisk na detox ciała, ale również na podejście holistyczne, które obejmuję ciało i umysł jako całość. Udało jej się wyleczyć z raka jelita grubego, alergii i innych dolegliwości.
 
Surowa dieta, samoakceptacja, życie w jak najmniejszym stresie i aktywność fizyczna stanowiły podstawę nauczania Ann Wigmore która zmarła w pożarze w wieku 85 lat. Do końca swych dni była pełna życia, nigdy nie chorowała i była bardzo aktywna fizycznie.
 
Obecnie do największych promotorów diety witariańskiej zaliczyć można między innymi Dr. Douglas Graham, Dr.Gabriel Cousens, Dr. Fred Bisci, Angela Stokes, Paul Nison, Dawid Wolfe, Frederic Patenaude, Philip McCluskey i wielu wielu innych.
 
 
 dieta surowa warzywa
 
 
Rodzaje witarianizmu
 
Witarianizm dzieli się na kilka rodzajów, jedni dodają do swojej diety trochę gotowanej żywności, jeszcze inni unikają produktów zawierających gluten, ale wśród diet witariańskich najbardziej popularne są:
 
  • Witaweganizm - czyli dieta oparta na spożywaniu surowych warzyw, owoców, nasion i orzechów
  • Frutarianizm - czyli spożywanie wyłącznie surowych owoców
  • Witawegetarianizm - czyli dieta oparta na spożywaniu surowych warzyw, owoców, nasion i orzechów, miodu oraz surowych jaj i surowego mleka.
 
Są także ludzie którzy dodają do swojej diety surowe mięso, co jest bardzo ryzykownym pomysłem ze względu na możliwość zakażenia się pasożytami.
 
Kilka zasad witarianizmu
 
Wszystko w odżywianiu na surowo powinno być zbilansowane. Ciągłe objadanie się orzechami, suszonymi owocami, spożywanie pokarmów o zbyt późnej porze są częstymi błędami jakie popełniają niektóre osoby rozpoczynające tę dietę.
 
Obecnie w dużej mierze promowana jest żywność witariańska bardzo przypominająca żywność konwencjonalną np: surowa pizza, burgery, chlebki, orzechowe sosy, desery, torty i ciasta na surowo. Minusem jest jednak bardzo duża zawartość tłuszczów we wszystkich tych przepisach co powoduje, że są ciężkostrawne. Z drugiej jednak strony są one wskazane dla ludzi którzy mają naprawdę złą dietę opartą na dużej ilości produktów zwierzęcych, przetworzonej i ciężkostrawnej żywności ze znikomą ilością warzyw i owoców. Jest tak dlatego gdyż smakiem i strukturą przypominają konwencjonalną żywność, co powoduje łatwiejsze przestawienie się na dietę surową. Takie żywienie powoduję u takich osób spadek masy tłuszczowej a nawet poprawienie sie stanu zdrowia. Jednak z czasem ciało potrzebuje bardzo prostego i lekkostrawnego pożywienia, dlatego trzeba je bacznie obserwować i zrezygnować z pokarmów które nam nie służą nawet jeśli wcześniej mogliśmy spożywać je bez ograniczeń, w przeciwnym razie wiele dolegliwości zdrowotnych i chorób może powrócić.
 
Podstawą w żywieniu na surowo powinny być warzywa i owoce, a w szczególności zielone warzywa liściaste tj. jarmuż, szpinak, sałata, seler, pietruszka, kolendra. Potrawy takie jak suszone owoce, orzechy, czekolada i żywność gotowana powinny być traktowane tylko jako odskocznia od zdrowej i lekkostrawnej diety witariańskiej.
 
Ważne jest także aby oprócz diety zapewnić ciału dużo ruchu na świeżym powietrzu, unikać stresu i „wypełniać swoją głowę" tylko pozytywnymi myślami.
 
 
dieta surowa warzywa 
 
 
Wpływ zbilansowanej diety witariańskiej na twoje ciało:
 
Fizyczny:
 
- szybki i trwały spadek wagi
- regeneracja całego układu pokarmowego, częste wyleczenia z poważnych chorób przewodu pokarmowego takich jak Choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego, hemoroidy i wiele innych
- wzrost energii i wytrzymałości organizmu
- zanik bólu głowy i migren
- wzrost odporności organizmu, a co za tym idzie zmniejszenie podatności na przeziębienia i grypy
- zmniejszenie ryzyka zachorowalności na raka i choroby krążenia
- polepszenie stanu skóry, zanik trądziku i wszelkiego rodzaju dolegliwości dermatologicznych
- zanik wszelkiego rodzaju alergii pokarmowych i pyłkowych
- ustąpienie problemów z astmą
- ustąpienie chronicznych dolegliwości tj. zapalenia pęcherza, opryszczka itp.
- zanika stresu przedmiesiączkowego i bólów miesiączkowych
- polepszenie się masy kostnej a co za tym idzie zmniejszenie podatności na osteoporozę
 
Psychiczny:
 
- poprawa koncentracji i pamięci
- polepszenie się samooceny swojej osoby
- zwiększenie się motywacji do działania i optymizmu do życia
- wzrost szansy na wyleczenie się z depresji, fobii i wszelkich nerwic
- zwiększenie się świadomości swojego ciała i wszystkiego co nas otacza
 
 

 Aga Starzyńska
 
 
 
data ostatniej modyfikacji tekstu:
4 października 2010
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...