logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
wtorek, 8 lutego 2011

Odżywianie małego dziecka - dzieci trzeba wzmocnić!!! Cz 1 Dominika Adamczyk

autor: Dominika Adamczyk

W naszym współczesnym świecie teorie na temat zdrowego odżywiania rosną jak grzyby po deszczu. Na dodatek to, o czym mówią rzetelne badania naukowe zupełnie nie pokrywa się z tak zwanym ogólnym pojęciem na temat zdrowego odżywiania. Najlepszym i najbardziej smutnym tego przykładem jest kwestia żywienia dzieci. W obliczu zanieczyszczenia środowiska naturalnego, nieustannego pośpiechu, przeciążenia związanego ze szkołą i trudnych relacji rodzinnych w naszym społeczeństwie dzieci potrzebują dużej odporności, zarówno na poziomie fizycznym jak i psychicznym. To smutne, że w naszym społeczeństwie tak mało uwagi poświęca się odżywianiu najsłabszych - dzieci i ludzi starszych. Podaje im się sztucznie wyprodukowane gotowe odżywki, konserwy, tzw. słoiczki, mrożonki a nawet żywność z mikrofali.

 
odżywianie dzieci
 
 
Najwięcej szkody robią niestety media publiczne, które już dawno przestały być rzetelnym źródłem informacji. Państwowa telewizja powinna być wolna od reklam, a tym bardziej nie powinna wchodzić w zależności promocyjne z reklamodawcami. Różnego rodzaju działania, czy imprezy mające na celu szerzenie np. profilaktyki zdrowia zawsze są opatrzone patronatem firm, które są jednocześnie reklamodawcami. To automatycznie narzuca pewien kierunek przekazywanych informacji.
 
Problem polega na tym, że zdecydowana większość społeczeństwa uważa media publiczne za rzetelne źródło wiedzy na temat np. właśnie zdrowia. Programy typu; Kawa czy herbata, Dzień dobry TVN to wyrocznie. Każdy zaproszony gość i to o czym mówią prowadzący jest święte. Notorycznie słyszę „a w telewizji mówili, że …..” słyszałam w telewizji, że… itd.
 
To samo tyczy się prasy. Sama przez wiele lat pracowałam w magazynach kobiecych i zależność między informacjami przekazywanymi w artykułach a reklamodawcami jest ogromna. Niby kryptoreklama jest zakazana, a jednak w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej.
I tą właśnie drogą większość z nas jest przekonana o tym, że nabiał wzmocni kości, mimo, że już od pewnego czasu oficjalnie mówi się, iż główną przyczyną osteoporozy jest zdecydowany nadmiar białka w diecie przeciętnego Europejczyka, już nie wspominając o USA. Kolejny mit wszczepiony do naszej podświadomości to zbawienny wpływ witamin zawartych w surowych owocach i warzywach. Często myślimy, że świeże soki owocowe wzmocnią naszą odporność.
 
Do tego wzmacniania odporności dodajmy jeszcze zalecane szczepienia przeciwko grypie itd., itd.
 
Nie kwestionowałabym tych wszystkich „zbawiennych teorii” gdyby nie dane dotyczące plagi infekcji górnych dróg oddechowych u dzieci szczególnie w wieku przedszkolnym, ilości zachorowań na grypę, coraz częstszych alergii u naszych maluchów, przypadków osteoporozy dziecięcej. Te fakty dają jednak do myślenia. Skoro jest tak dobrze, to czemu jest jednak tak źle.
 
 
odżywianie dzieci
 
 
Kiedy mój synek dojrzał do tego, by pójść do przedszkola, pojawił się w moim życiu spory problem. Byłam absolutnie przekonana o słuszności posłania dziecka do przedszkola, jednak z drugiej strony absolutnie nie wyobrażałam sobie, by mój synek był żywiony tym, co w większości przedszkoli gości w dziecięcym menu.
 
Ale los po raz kolejny w moim życiu sam rozwiązał ten problem. Znalazłam przedszkole niedaleko mojego domu, które z entuzjazmem zareagowało na moją propozycję współpracy. Mam to szczęście, że mój Antoś chodzi do przedszkola, w którym sama opracowuję menu, przeszkalam w gotowaniu Panią kucharkę, jedzenie przygotowywane jest w większości z ekologicznych produktów. Dodatkowo raz w tygodniu prowadzę z dziećmi warsztaty gotowania. Pomijając fakt zdrowego jedzenia cały program edukacyjny jest wspaniały, a wszystko dzięki temu, osoby, które prowadzą to przedszkole są naprawdę zaangażowane i z pasją wykonują swoja pracę.
 
Jestem pełna podziwu i uznania dla rodziców, którzy mają świadomość jak ważne jest to, co jedzą ich dzieci i są w stanie przywozić maluchy przez pół Warszawy do wybranego przez siebie przedszkola. Wreszcie od momentu, kiedy nasze dziecko tam trafia, tracimy kontrolę nad tym, co przez większą cześć dnia je. Mało kto dobiera przedszkole pod tym kontem, głownie liczy się wygoda rodziców, czyli odległość od domu, albo ilość języków obcych. A przecież to właśnie żywienie w pierwszych latach życia dziecka warunkuje zdrowie w przyszłości .
 
Menu jest głownie wegańskie. Oparte na zbożach pełnoziarnistych, sezonowych warzywach i owocach, roślinach strączkowych, nasionach, pestkach i olejach tłoczonych na zimno. Nie używa się tu cukru, rafinowanych produktów, czy czarnej herbaty. Żadnych kostek rosołowych ,glutaminianów sodu i tym podobnych. Dzieci piją np.: herbatką rumiankową z melasą. Czasami pojawia się niewielka ilość ekologicznego nabiału koziego, jajka i masło. Dla rodziców, którym zależy bardzo na mięsie, raz w tygodniu jest drób ekologiczny.
 
Tak skomponowane menu dostarcza dzieciom wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dodatkowo wzmacnia ich odporność, odśluzowuje i usuwa wilgoć z organizmu. Jest pomocne w walce z alergiami, których główną przyczyną jest osłabienie energii śledziony i układu pokarmowego. Tak ustawiona dieta wzmacnia układ trawienny i poprawia koncentrację oraz uwagę dzieci.
 
 
odżywianie dzieci
 
 
 
Jedzenie przygotowywane jest zgodnie z zasadami Pięciu Przemian i opiera się piramidzie żywienia, którą zaleca również WHO (Światowa Organizacja Zdrowia).
 
Na śniadania dzieci jedzą głownie ciepłe kaszki na wodzie z dodatkiem duszonych owoców (kasza jaglana i płatki owsiane). Zupy i drugie dania to pożywne posiłki warzywno-zbożowe z dodatkiem roślin strączkowych, na podwieczorek dostają kisiele, budynie z mleka owsianego czy razowe ciasteczka z melasą i suszonymi owocami.
 

Przykładowe dwudniowe menu:

 
Śniadania:
 
  •  1.kasza jaglana z duszonym jabłkiem i rodzynkami
  • 2. jajecznica, pieczywo razowe z naturalnym masłem
 
Zupa:
 
  • 1. zupa pomidorowa z kluskami orkiszowymi
  • 2. krupnik z kaszą jęczmienną
 
Obiad:
 
  • 1.kotlety z soczewicy, ziemniaki, surówka z kiszonej kapusty
  • 2. kopytka, buraczki na ciepło
 
Podwieczorek:
 
  • 1. kisiel z gruszek i śliwek
  • 2. pieczone jabłka z żurawiną
 
 
*W kolejnej części omówienie piramidy zdrowego żywienia dziecka i znaczenia dla zdrowia poszczególnych składników.
 
 
Poniżej kilka pomysłów na smaczne i pożywne potrawy dla dzieci i nie tylko:
 
 
 
 
 
 
 


Dominika Adamczyk
Dominika Adamczyk – mama 5letniego Antosia i prawie 2-letniej Toli, uwielbia gotować, prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania dla dorosłych i dzieci wg Pięciu Przemian oraz warsztaty i porady indywidualne w domu klienta. Opracowuje menu przedszkolne dla dzieci. Prowadzi firmę cateringową ZDROWE DZIECIAKI ze zdrowym jedzeniem dla przedszkoli, żłobków i szkół.
 
 
 
www.taozdrowia.pl, tel. 0-602 35 36 13
 
 
 
data ostatniej modyfikacji tekstu:
8 lutego 2011
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...

Polecamy bardzo ciekawe artykuly z Bloga o zdrowej zywnosci - Nazdrowie.biopunkt.pl. Autorzy dokladnie opisali ponizsze produkty:


Zachecamy równiez do odwiedzenia stron: