logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
wtorek, 22 lutego 2011

Odżywianie małego dziecka - jakie zboża warto jeść? Cz 3 Dominika Adamczyk

autor: Dominika Adamczyk

W diecie małego dziecka bardzo ważne są produkty zbożowe, zwłaszcza zboża pełnoziarniste w postaci całego ziarna, kasz, płatków. Powinny one stanowić ok. 30% codziennej diety. Jednak nie wszystkie produkty zbożowe są bogate w białko i inne substancje odżywcze. Niektóre zboża mogą działać wychładzająco na organizm lub zawierać gluten. Dowiedz się, które zboża są najlepsze dla ciebie i twojego dziecka.

zboża odżywianie dzieci
 
Kasza jaglana (proso)
 Najlepsza jest kasza jaglana. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza, co jest bardzo korzystne, szczególnie jeśli dieta obfituje w pokarmy kwasotwórcze. Obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę oraz substancje mineralne: wapń, fosfor, potas, żelazo. Najkorzystniejszy jest chyba tutaj skład aminokwasowy. Kasza jaglana zawiera bowiem znaczne ilość tryptofanu. Jako, że niedoborowy poziom tego aminokwasu występuje u wszystkich roślin strączkowych, potrawy z kaszy jaglanej oraz fasoli, grochu, soi dostarczają doskonałego, pełnowartościowego białka.
 
Kukurydza (kasza, polenta)
 Jest to bardzo cenna roślina o wszechstronnym zastosowaniu w żywieniu – zawiera wiele różnorodnych składników odżywczych, m.in.: sód, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, fosfor, wapń, niektóre witaminy z grupy B, witaminę C. Kaszka kukurydziana służy do zagęszczania soków i budyniów a także do pieczenia ciast. W krajach Ameryki Łacińskiej piecze się z niej chleb, placki i naleśniki. W północnych Włoszech polenta zrobiona z mąki i kaszki kukurydzianej, wody i soli jest codziennym pożywieniem. Rumuni przygotowują z niej mamałygę. Ziarno kukurydzy ma wiele wartości odżywczych. Zawiera wiele białka oraz większość witamin i mikroelementów. Uwaga! – często modyfikowana genetycznie!
 
 
zboża odżywianie dzieci
 
Ryż pełnoziarnisty
 Dostępny w odmianie długo- i okrągłoziarnistej. Nawilża i regeneruje skórę oraz wzmacnia trawienie. Jego ziarno jest samo w sobie zharmonizowane i zrównoważone, nie wytwarza wilgoci w organizmie. Jest doskonałym lekiem na jelito grube, wzmacnia śledzionę i żołądek. Zawiera w sobie witaminy i substancje mineralne. Ugotowanie go wymaga znacznie więcej czasu niż ryżu białego. W zależności od gatunku – do 45 minut. Jest bezglutenowy, lekkostrawny. Wyrównuje poziom cukru we krwi i obniża ciśnienie.
 
Ryż długoziarnisty
 Jest chłodzący i nawilżający, działa uspakajająco na wątrobę.
 
Ryż okrągły
 Jest termicznie ciepły, wzmacnia śledzionę i jest wskazany dla osób spokojnych, marznących bardzo łakomych na słodycze.
 
Ryż słodki pełnoziarnisty
 Zawiera więcej białka i kwasów tłuszczowych niż inne odmiany ryżu. Polecany w okresie rekonwalescencji, ogólnego osłabienia. Można stosować jako dodatek do zwykłego pełnoziarnistego ryżu. Po ugotowaniu jest klejący.
 
Pszenica i orkisz (odmiana pszenicy)
 Mają działanie nawilżające i chłodzące zwłaszcza na wątrobę, woreczek żółciowy i serce. Uspokajają umysł, przeciwdziałając wewnętrznemu niepokojowi i nadpobudliwości. Pszenica jest bardziej wychładzająca. Skutecznie działają na osoby ze skłonnością do zaburzeń snu, które nie potrafią się rozluźnić wieczorem i przez cały dzień są na wysokich obrotach.
 
Owies
 Wzmacnia śledzionę. Ma bardzo silne działanie dynamizujące energię ciała i umysłu. Jest rozgrzewający. Idealny w postaci płatków. Ma szczególnie korzystne działanie u osób apatycznych. Osoby, które dużo śpią i są raczej wątłe odnoszą pożytek dzięki wzmacniającemu działaniu np. śniadania z płatków owsianych z dodatkiem duszonych owoców i orzechów.
 
zboża odżywianie dzieci
 
Kasza gryczana
 Palona ma działanie rozgrzewające, idealna na porę zimową. Charakteryzuje się dużą zawartością białka, tłuszczu, składników mineralnych i witamin z grupy B. Kasza gryczana zawiera związki mineralne wapnia, żelaza, fosforu, potasu i miedzi oraz witaminy B1 i PP. Kasza gryczana stanowi wspaniały dodatek do obiadów i dań gorących, podana z sosem i surówkami, stanowi pełnowartościowy, bogaty w witaminy i składniki mineralne posiłek.
 
Amarantus (szarłat)
 Nazywa się ostatnio zbożem 21 wieku, pomimo że jest to jedna z najstarszych roślin uprawnych świata. Okazuje się, że szarłat zawiera bardzo drobną frakcję skrobi, dzięki czemu jest ona łatwostrawna i szybko dostarcza organizmowi energii. Ponadto zawartość składników mineralnych takich jak magnez, wapń, fosfor i potas jest w amarantusie znacznie wyższa niż np. w pszenicy. Do niewątpliwych zalet produktów z ziarna szarłatu można również zaliczyć wysoką zawartość błonnika i łatwo przyswajalnego białka. Jest to białko o niezwykle wysokim stopniu przyswajalności, którego ilość podczas odpowiednich procesów technologicznych nie obniża się. Jego wartość wynosi 75% - dla porównania wartość białka zawartego w mięsie 70%, w mleku 72%. Pod względem ilości żelaza amarantus przewyższa wszystkie rośliny (15 mg w 100 g nasion - dla porównania w mięsie wołowym i cielęcym ok. 2,5 mg w 100g). Nie zawiera glutenu.
 
Quinoa (komosa ryżowa)
 Pochodzi z Ameryki Południowej. Niezwykle przez nich cenione, zostało nazwane „matką zbóż”. Quinoa rozgrzewa i wzmacnia całe ciało. Zalecane szczególnie osobom ze skłonnością do przeziębień. Według tradycyjnej medycyny chińskiej posiada smak słodki i kwaśny, jest termicznie ciepłe i wzmacnia nerki. W porównaniu z innymi zbożami, Quinoa posiada największą zawartość białka. Zawiera więcej wapnia niż mleko i najwięcej tłuszczów spośród wszystkich zbóż. Stanowi bogate źródło żelaza, fosforu, witaminy E i witamin z grupy B. Doskonałe dla wegetarian, zwłaszcza tęskniących w zimie do odżywczego i dodającego sił pożywienia.
 
zboża odżywianie dzieci
 
Polecam smaczne i pożywne dania dla dzieci i nie tylko:
 
Smacznego!
 

 
Dominika AdamczykDominika Adamczyk – mama 5letniego Antosia i prawie 2-letniej Toli, uwielbia gotować, prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania dla dorosłych i dzieci wg Pięciu Przemian oraz warsztaty i porady indywidualne w domu klienta. Opracowuje menu przedszkolne dla dzieci. Prowadzi firmę cateringową ZDROWE DZIECIAKI ze zdrowym jedzeniem dla przedszkoli, żłobków i szkół.
www.taozdrowia.pl, tel. 0-602 35 36 13
 
 
 
 
 
data ostatniej modyfikacji tekstu:
22 lutego 2011
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...

Sklep ze zdrową… żywnością - wszystko dla Twojego zdrowia.

Miody Manuka - informacje na ich temat.

Na temat ziola jakim jest czystek zapraszamy na blog o zdrowej żywności

Polecany strone na temat produktu jakim jest ziemia okrzemkowa