logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
środa, 11 marca 2009

Dieta rozdzielna

autor: Ewa Dobek

Każdy coś słyszał o diecie rozdzielnej, ale czy wiemy o niej wystarczająco dużo, żeby ją zastosować? Na pierwszy rzut oka jej zasady wydają się dość skomplikowane i dlatego często rezygnujemy z ich poznania. A przecież dieta rozdzielna opiera się na kilku bardzo prostych założeniach – spróbuję je Wam dzisiaj przybliżyć

Po pierwsze – w diecie rozdzielnej nie istnieją żadne zakazy – można pić alkohol, jeść słodycze i rozmaite przekąski. Jeden warunek – w umiarkowanych ilościach! Chodzi przede wszystkim o to, żeby mniej wartościowe produkty zastąpić pełnowartościowymi i tak je dieta rozdzielna1łączyć, żeby organizm nie był przeciążony i funkcjonował bez zakłóceń.

Fundamentalna zasada diety rozdzielnej polega na tym, że jemy oddzielnie pożywienie zawierające białko i węglowodany. I tu nasuwa się pierwsze pytanie – dlaczego? Odpowiedź jest dość prosta – trawienie białka wymaga mocno kwaśnego środowiska, natomiast węglowodany potrzebują środowiska zasadowego. Oba te elementy nie mogą być przyswajane przez organizm jednocześnie.

Ścisły rozdział białka i węglowodanów jest praktycznie niemożliwy, ponieważ większość produktów spożywczych zawiera oba te składniki (choć w różnych proporcjach) Trzeba po prostu wybierać do jednego posiłku produkty bogate w białko albo produkty bogate w węglowodany.

Przy podziale produktów na poszczególne grupy należy zwrócić uwagę na pewne fakty:
- owoce zawierają dużo kwasów owocowych, które zaburzają trawienie węglowodanów, dlatego większość owoców zalicza się do grupy produktów, które zawierają białka, mimo że są go pozbawione.
- mleko słodkie jest zaliczane do grupy produktów o przewadze białka, zakwaszone produkty mleczne traktuje się jako neutralne, gdyż przez enzymatyczną fermentację kwasu mlekowego rozpoczyna się wstępny proces trawienny, który odciąża organy trawienia.
- całe jajko, czyli żółtko z białkiem należy do grupy produktów, które zawierają więcej białka, ale samo żółtko jest uznawane za neutralne, ponieważ zawiera dużo tłuszczu. W przypadku sera żółtego zawartość tłuszczu decyduje o przynależności do grupy – tłusty ser od 45 % zawartości tłuszczu w masie suchej jest neutralny. Ser o mniejszej zawartości tłuszczu są zaliczane do grupy produktów bogatych w białko.

Produkty z grupy dużej zawartości białka to: jajka, mleko, ryby, soja i produkty sojowe, owoce pestkowe, południowe, cytrusy, jagody (oprócz czarnych), gotowane pomidory, sok pomidorowy, przecier pomidorowy, soki owocowe i warzywne, herbata owocowa, wino, szampan, tabasco.

Produkty o dużej zawartości węglowodanów: zboża, produkty zbożowe, banany, figi, daktyle, suszone owoce (oprócz rodzynek), słodkie jabłka, ziemniaki, skorzonera, topinambur, pataty, piwo, miód, syrop z buraków cukrowych, syrop klonow

Produkty z grupy neutralnej: rodzynki, czarne jagody, oliwki, avocado, warzywa kalafiorowate, liściaste, bulwiaste (oprócz ziemniaków), sałata, grzyby, kiełki, zioła, zakwaszone produkty mleczne, żółty ser o zawartości ponad 45 % tłuszczu, feta, ser kozi, mozzarella, mascarpone, tłuszcze roślinne, nierafinowane tłuszcze roślinne, tłuszcz z kokosa, masło, alkohol wysokoprocentowy, środki żelujące – agar-agar, kuzu, drożdże, musztarda, chrzan, skórki owoców cytrusowych, nasiona, orzechy, pestki.dieta rozdzielna2

W diecie rozdzielnej można łączyć produkty z grupy białek i neutralnej, grupy neutralnej, grupy węglowodanów z grupą neutralną. Jedyna ostra zasada to zakaz łączenia produktów o dużej zawartości białka z produktami o dużej zawartości węglowodanów.

A oto jeszcze kilka dobrych zasad diety rozdzielnej:

- główną część diety stanowią warzywa i owoce
- po godzinie 16-tej nie jada się posiłków zawierających białko, ponieważ obciążają nadmiernie przewód pokarmowy
- unika się produktów oczyszczonych (cukier, mąka, zboża) i konserwowanych
- ogranicza się spożycie kawy, alkoholu i czarnej herbaty.

I jeszcze kilka rad: do panierowania ryby nie nadaje się mąka ani bułka tarta (zgodnie z zasadami diety rozdzielnej). Jako alternatywę polecam mąkę sojową albo zmielone orzechy lub siemię lniane. Ocet zastąpmy sokiem z cytryny. Jeśli potrawa wymaga dodania mleka możemy zastosować neutralną mieszankę z jednej trzeciej śmietany i dwóch trzecich wody.

Od jakiegoś czasu stosuję dietę rozdzielną i efekty są zaskakujące. Nie czuję obciążenia przewodu pokarmowego, zmniejszyło mi się łaknienie i zrzuciłam parę kilogramów. Wystarczy tylko podjąć decyzję, organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do tego sposobu jedzenia. Po prostu wybiera to, co dla niego lepsze.
 
 
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...
Ksylitol 500g Pięć Przemian Cena brutto:
29.50 PLN