logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
piątek, 27 listopada 2009

Kiszone warzywa

Kiszone warzywa to niezbędny składnik jesiennej diety. Kwas mlekowy nadaje kwaszonym przetworom przyjemny, kwaśny smak i chroni je przed zepsuciem. Kwaśne środowisko wpływa też pozytywnie na zachowanie witaminy C. W prawidłowo zakwaszonych warzywach witamina C zachowuje się w 90 procentach w stosunku do początkowej jej zawartości. Kwaszonki regulują mikroflorę przewodu pokarmowego, ułatwiają wchłanianie białka, pobudzają apetyt i przyczyniają się do wydzielania soków trawiennych.

Kiszonki są również cennym źródłem błonnika i soli mineralnych. Pod wpływem kiszenia podwaja się zawartość witamin z grupy B, szczególnie B6 i B12, odpowiedzialnych za przyswajanie żelaza, a to z kolei zapobiega anemii.
Kiszone warzywa to dobry pomysł dla tych, którzy chcą zrzucić wagę. W wyniku fermentacji w przetworach jest dużo mniej cukrów niż w świeżych warzywach, dzięki czemu kiszonki są mniej kaloryczne. Sprawiają również, że dłużej czujemy się syci, przyspieszają również spalanie kalorii. A do tego polepszają perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom.
Kiszonki zawierają też związek chemiczny zwany acetylocholiną, która wpływa na regulację ciśnienia krwi.
Warto jest również docenić sok z kiszonek. Zawarty w nim kwas mlekowy pobudza trawienie i niszczy niekorzystne drobnoustroje w jelitach.
Sok z kapusty nie tylko dostarcza organizmowi cennych witamin, przez co wspomaga naszą odporność, ale także łagodzi kaszel. Zawarte w kapuście duże ilości witamin z grupy B mają właściwości dotleniające, łagodzą także działanie alkoholu. Picie bogatego w witaminy soku z kiszonej kapusty poprawia odporność organizmu oraz działa leczniczo na wątrobę, śledzionę, pęcherzyk żółciowy, żylaki odbytu, reumatyzm, gościec i arteriosklerozę. Kuracja sokiem z kiszonej kapusty doskonale oczyszcza organizm. W tym celu należy pić pół szklanki soku trzy razy dziennie. Rano dobrze jest wypić sok na czczo, a wieczorem pół godziny po kolacji.
Sok z kiszonych ogórków pomaga przy bólach głowy. Sok z kiszonego buraka jest cenionym lekarstwem na wątrobę, odtruwa organizm, pomaga usunąć toksyny, nawilża i ma działanie krwiotwórcze.
Picie soku z buraków i kiszonych ogórków poprawia wzrok i koi nerwy, reguluje pracę serca, działa przeciwzakrzepowo, ma działanie wykrztuśne, zapobiega bólom żołądka i poprawia przemianę materii, zapobiega objawom reumatyzmu, wykazuje także działanie przeciwnowotworowe i wzmacnia kości.
Jesienią i zimą, kiedy brakuje nam świeżych owoców i warzyw, kiszonki to świetny sposób na dostarczenie organizmowi witamin i mikroelementów. Dlatego kiszony ogórek, czy surówka z kiszonej kapusty powinny w tym czasie na stałe zagościć na naszych stołach.
Ewa Dobek
 
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...