logo
Wyniki wyszukiwania zamknij
poniedziałek, 21 czerwca 2010

WEGETARIANIZM NA RÓŻNYCH ETAPACH ŻYCIA Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne (ADA) o dietach wegetariańskich cz. 2

autor: ADA (American Dietetic Association)
opracowanie: Julitta Klama

Kontynuacja opracowania publikacji Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego (ADA) na temat diet wegetariańskich, przedstawionego przez Małgorzatę Desmond na konferencji w warszawskim Centrum Zdrowia Dziecka, dnia 2 czerwca 2010 roku, w ramach Tygodnia Weganizmu organizowanego przez Stowarzyszenie Empatia.

dzieciaki pomidory
 
„Odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców.”*
 
Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne prześledziło wpływ diet wegetariańskich na zdrowie osób w różnym wieku i na różnych etapach rozwoju.
Kobiety w ciąży i karmiące piersią:
  • kluczowe składniki odżywcze podczas ciąży to witamina B12, witamina D, żelazo i kwas foliowy
  • kluczowe składniki w okresie laktacji to: witamina B12, witamina D, wapń i cynk
  • zarówno kobiety ciężarne jak i karmiące piersią powinny codziennie spożywać witaminę B12 z wiarygodnych źródeł
  • z powodu ograniczonej dostępności do witaminy D, kobiety ciężarne i w trakcie laktacji powinny przyjmować ją w postaci suplementów lub produktów spożywczych wzbogaconych tą witaminą
  • zaleca się również spożycie żelaza aby zapobiec lub leczyć częstą podczas ciąży anemię żelazową
  • w okresie okołociążowym zalecane jest spożycie 400μg kwasu foliowego w suplementach i żywności wzbogaconej
  • ze względu na niższy poziom DHA w krwi pępowinowej i osoczu, zaleca się spożywanie pokarmów będących jego źródłem: żywność wzbogaconą, suplementy DHA na bazie mikroalg
etapy ludzie
Noworodki:
  • według przeprowadzonych badań dieta wegetariańska matki nie ma znaczącego wpływu na stan zdrowia noworodka, nie ma jednak badań porównujących stan zdrowia noworodków urodzonych przez wegańskie matki z tymi na tradycyjnej diecie
  • zawartość mikroskładników w zbilansowanej diecie ciężarnych wegetarianek nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie noworodków
  • noworodki wegańskich i wegetariańskich matek mają niższy poziom DHA w krwi pępowinowej i osoczu, ta informacja może być bardzo istotna, ponieważ DHA ma korzystny wpływ na długość ciąży, wzrok dziecka i jego rozwój neurologiczny
Niemowlęta:
  • praktyka karmienia piersią jest powszechna u wegetarianek i jest bardzo polecana
  • mleko wegetariańskich kobiet ma podobny skład do mleka niewegetarianek i spełnia zapotrzebowanie żywieniowe niemowlęcia
  • nie polecane jest stosowanie ekstremalnie restrykcyjnych diet u niemowląt i dzieci (frutarianizm, witarianizm), gdyż mogą one być ubogie w energię, białko, niektóre witaminy i minerały
  • wegańskie niemowlęta nie karmione mlekiem matki powinny spożywać sojowy preparat mlekozastępczy, nie należy natomiast innych preparatów, jak mleko sojowe, ryżowe, preparaty przygotowane w domu
  • jeżeli karmiąca matka nie ma odpowiedniej podaży witaminy B12 i cynku, niemowlę powinno przyjmować ich suplementy
  • pokarmy stałe należy wprowadzać w takim samym tempie jak u niemowląt niewegetariańskich: przecierane przez sitko tofu, przecier z roślin strączkowych, jogurty sojowe lub z krowiego mleka, gotowane żółtko, twarożek, po 7-10 miesiącach te same produkty pokrojone w kostkę
  • podczas odstawiania dziecka od karmienia mlekiem matki, jedzenie dla niemowlęcia musi być bogate w energię i składniki odżywcze (pasty z roślin strączkowych, tofu, rozgniecione avocado)
  •  w diecie dzieci poniżej 2 roku życia nie należy ograniczać tłuszczu
dziecko i rodzic
Dzieci:
  • nie zaobserwowano znacznych różnic w rozwoju dzieci laktoowowegetariańskich i niewegetariańskich, rozwój dzieci na diecie wegańskiej jest również prawidłowy, natomiast ich tempo wzrastania jest wolniejsze, ale osiągają podobna wysokość ciała w dorosłości
  • zanotowano słaby rozwój u dzieci będących na dietach restrykcyjnych makrobiotycznych
  • pomocne w dobrej diecie są częste przekąski z zastosowaniem niektórych produktów: wzbogacone płatki śniadaniowe, pieczywo, makaron, oraz o wysokiej zawartości nienasyconych tłuszczów
  • dzieci wegańskie mogą mieć nieco wyższe zapotrzebowanie na białko z powodu różnic w strawności białka i składu aminokwasów, ale jest ono zwykle zaspokojone przy odpowiednim poziomie energii i różnorodności pokarmów roślinnych
młodzież
Młodzież:
  • rozwój nastolatków laktoowowegetariańskich i niewegetariańskich jest podobny
  • niektóre starsze badania wykazały późniejsze nastąpienie miesiączki u wegetarianek, co może mieć znaczenie w prewencji nowotworów piersi, otyłości i chorób krążenia
  • generalnie wegetariańskie nastolatki odżywiają się zdrowiej niż niewegetariańskie koleżanki i koledzy: jedzą więcej błonnika, żelaza, kwasu foliowego, witamin A i C, jedzą więcej owoców i warzyw, unikają „fast foodów” i słonych przekąsek
  • w diecie nastolatków należy szczególnie zadbać o źródła: wapnia, cynku, żelaza, witamin D i B12
  • dieta wegetariańska jest często wybierana przez młodzież z zaburzeniami odżywiania, w takich przypadkach zalecane są fachowe porady dietetyczne
Osoby starsze:
  • Spożycie składników odżywczych jest podobne u starszych wegetarian i niewegetarian
  • wraz z wiekiem spada zapotrzebowanie energetyczne, jednak zalecane jest wyższe spożycie wapnia, witamin D i B6
  • u osób starszych spada spożycie mikroelementów: wapnia, cynku, żelaza, witaminy B12
  • osoby starsze mogą mieć problemy z absorpcją witaminy B12 z jedzenia, powodem może być zanikowe zapalanie błony śluzowej żołądka, dlatego poleca się spożycie produktów wzbogaconych tą witaminą lub suplementów, są łatwiej przyswajalne
  • zaleca się spożywanie źródeł i suplementów witaminy D, ze względu na jej obniżoną produkcję w skórze
  • zapotrzebowanie na białko w diecie wegetariańskiej u osób starszych może być spełnione dzięki codziennemu spożyciu jego zróżnicowanych źródeł roślinnych, zwłaszcza roślin strączkowych i soi
 
etapy ludzie
PODSUMOWUJĄC:
  • dobrze zaplanowane diety wegetariańskie (wegańskie, laktowegetariańskie i laktoowowegetariańskie) są odpowiednie dla wszystkich etapów życia
  • stosowanie diet wegetariańskich u dzieci w okresie dojrzewania nie wpływa negatywnie na wzrost i wagę w wieku dorosłym
  • wegetarianizm dzieci przyczynia się do nabycia zdrowych nawyków żywieniowych na całe życie
  • dzieci i młodzież wegetariańska mają niższe spożycie cholesterolu, tłuszczy nasyconych, tłuszczu ogółem, spożywają więcej owoców, warzyw i błonnika niż niewegetarianie
  • dzieci wegetariańskie są szczuplejsze niż rówieśnicy na diecie tradycyjnej
ZALECENIA DIETETYCZNE:
  • zadbać o różnorodność produktów (pełnoziarniste zboża, warzywa, owoce, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, pestki, opcjonalnie nabiał i jaja)
  • unikać produktów wysokosłodzonych, o dużej zawartości sodu, nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych typu trans
  • nabiał i jaja spożywać z umiarem, wybierać produkty niskotłuszczowe
  • zadbać o regularne źródła witamin D i B12
  • jeść różnorodne warzywa i owoce
 
Źródło: "Stanowisko Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego diety wegetariańskie" z 2009 roku http://empatia.pl/ada
 
Tłumaczenie: Katarzyna Biernacka, Stowarzyszenie Empatia, http://empatia.pl/
 
*Informacje oparte na dowodach naukowych dla tego i innych tematów są dostępne na stronie http://www.adaevidencelibrary.com, zaś abonament dla osób niebędących członkami można nabyć na stronie http://www.adaevidencelibrary.com/store.cfm.
 
Opracowanie: Julitta Klama
data ostatniej modyfikacji tekstu:
21 czerwca 2010
Opublikuj na:
  
Kasza jaglana z jabłkami i imbirem Pomysł na pożywne smaczne śniadanie dla dzieci i osób o delikatnych żołądkach. Ś...
Polenta z powidłami Delikatna kaszka kukurydziana świetnie smakuje na słodko, na przykład z powidłam...

Polecamy bardzo ciekawe artykuly z Bloga o zdrowej zywnosci - Nazdrowie.biopunkt.pl. Autorzy dokladnie opisali ponizsze produkty:


Zachecamy równiez do odwiedzenia stron: